Wnioski z etapów pracy nad standardami
Pracując nad tą książką staraliśmy się zadbać o to, by być możliwie blisko aktualnego stanu wiedzy eksperckiej oraz praktyki wdrożeniowej. Z tego względu podjęliśmy różne działania, które podzieliliśmy roboczo na etap „badań”, czyli zbierania wiedzy i doświadczeń oraz etap „wdrożenia”, czyli przyjrzenia się praktyce wdrożenia standardów w realnej organizacji szkoleniowej. Głównym rezultatem tych działań są same standardy, ich struktura i treść oraz poprzednie rozdziały tej książki, jednak postanowiliśmy również podzielić się bezpośrednimi wnioskami z tych dwóch etapów.
Wnioski z etapu badania
Rozsądne i rzetelne podejście do opisania standardów wymaga zbadania rzeczywistej sytuacji polskich firm świadczących zdalne usługi rozwojowe lub przymierzających się do ich świadczenia. Ze względu na liczbę organizacji i ich ogromne zróżnicowanie (od jednoosobowych działalności po stosunkowo duże spółki), trudno jest przygotować analizę, która sprawiedliwie oddałaby obraz rynku. Dlatego zamiast statystyki opartej o badania ilościowe, zdecydowaliśmy na analizę jakościową.
W ramach badań wtórych sytuacji wykonaliśmy ogólny desk research, a także pogłębione wywiady z przedstawicielami branży, którzy reprezentowali możliwie pełen przekrój rynku. Musimy oczywiście mieć na uwadze, że firmy różnią się między sobą nie tylko rozmiarem, ale i modelem biznesowym, zakresem tematycznym czy dziedzinowy oferowanych usług, grupami docelowymi do których kierują swoje usługi, pomijając już kwestie tak prozaiczne, jak obroty czy forma prawna.
Na szczęście edukacja zdalna w dużym zakresie łączy organizacje, a nie je dzieli. Zarówno wielcy, jak i mali korzystają z podobnych lub tych samych narzędzi i w dużej mierze dotyczą ich te same wyzwania. Oczywiście, inaczej podejmuje się decyzje będąc niezależnym trenerem świadczącym swoje usługi na wolnym runku, a inaczej sterując firmą zatrudniającą kilkudziesięciu pracowników. Jedni mogą sobie pozwolić na eksperymentowanie, wiedząc, że nawet złe decyzje nie stanowią zazwyczaj dużego ryzyka, a inni muszą planować z wyprzedzeniem kilkunastu czy kilkudziesięciu miesięcy. Okazuje się jednak, że choć w różnym stopniu, to wszystkich nas dotyczą te same kwestie.
W ramach pracy nad standardami organizacyjnymi udało nam się je zebrać w sześciu perspektywach, które już poznaliśmy. Wiemy też oczywiście, że perspektywy przenikają się i wpływają na siebie, a nie są odseparowanymi bytami. Niemniej jednak jednym z głównych założeń etapu analizy było stworzenie niezależnych grup focusowych właśnie w oparciu o perspektywy i przeprowadzenie szeregu spotkań w ramach grup. Spotkania prowadzili przedstawiciele Fundacji Digital Creators przy udziale przedstawicieli rynku edukacji, w tym firmy Certes Sp. z o.o.
W ramach prac projektowych w grupach powołanych zostało zatem sześć zespołów obszarowych odpowiedzialnych za poszczególne perspektywy:
- Zespół ds. analizy strategicznej, którego tematem prac były: wartości, cele, zasoby: ludzkie, techniczne, know-how, wytworzone i wykorzystane produkty edukacyjne.
- Zespół ds. analizy metodycznej, którego tematem prac były: metodyka pracy online, projektowanie nowych usług online, tworzenie formatów typy produktów edukacyjnych, adaptacja do formuły online istniejących produktów edukacyjnych, składowe usługi edukacyjnej, adresowanie etapów procesu, działania około szkoleniowe – uzupełniające procesy podstawowe online.
- Zespół ds. analizy zasobów ludzkich, którego tematem prac były: role i funkcje, role w procesie edukacji zdalnej: trenerskie / autorskie / redakcyjne / techniczne.
- Zespół ds. analizy dostępności, którego tematem prac były: dostępność narzędzi cyfrowych, formuła pracy online z osobami ze szczególnymi potrzebami.
- Zespół ds. analizy technicznej rozwiązań edukacyjnych, którego tematem prac były: narzędzia, standardy, kwalifikacje edukatorów, granica zasobów wewnętrznych i outsourcingu, bezpieczeństwo danych, praca na narzędziach własnych i zewnętrznych, dokumentacja i ewaluacja procesu edu – aspekt techniczny.
- Zespół ds. analizy formalno-prawnej, którego tematem prac były: prawa autorskie, ochrona danych, wizerunku, polityka prawna w zakresie pozyskiwania/udostępniania, pozyskiwanie zasobów i treści z sieci.
Zespoły posiadały swoje stałe składy, które mogły być również tymczasowo poszerzane o specjalistów dziedzinowych, np. prawników czy programistów.
Grupy odbywały swoje prace w formie spotkań online w oparciu o narzędzia przygotowane przez prowadzących spotkanie. Były to różnego rodzaju matryce, ścieżki decyzyjne, szablony, które pozwoliły ustrukturyzować każdy z sześciu procesów przypisanych do grup. Stało się to podstawą do wyznaczenia późniejszych standardów, następnie wyłonienia z nich wytycznych. Wnioski oczywiście musiały być wielokrotnie przetwarzane, doszczegółowienie i weryfikowane.
Aktywny udział w pracach wzięli również niezależni trenerzy zaproszeni do projektu. Warsztaty odbywały się w formule stacjonarnej oraz online. Uczestnicy ci przede wszystkim pomogli zweryfikować wnioski uzyskane w ramach pracy grup focusowych oraz połączyć się z dwunastoma praktycznymi wariantami edukacji zdalnej (które to również zostały opisane w tej publikacji). Zależało nam bowiem na tym, aby część analityczna nie została oderwana od realiów pracy trenerów. Z tego samego powodu powstały też standardy dla kadry, co sprawiło, że ostatecznie opisaliśmy zakres standardów w trzech przekrojach:
- Perspektyw:
- Biznesowa
- Strategiczna
- HR
- Dostępności
- Techniczna
- Formalno-prawna
- Wariantów:
- Warsztat online
- Webinar
- E-szkolenie
- Kurs kohortowy
- Szkolenie wideo
- Szkolenie mentorskie online
- Repozytorium treści
- Microlearning
- Szkolenie stacjonarne wspierane cyfrowo
- Dripping content
- Społeczność rozwojowa
- Aplikacje wspierające procesy
- Ról:
- Metodyk
- Autor treści
- Trener
- Deweloper
- Koordyndator
W ten sposób standardy przenikają się na różnych wymiarach, co tworzy dodatkowe konteksty.
W ramach badań wtórnych opracowane zostało kilkanaście wniosków, które następnie były brane pod uwagę na etapie pracy nad standardami i wdrożenia standardów.
- Adaptacja technologiczna: Firmy szkoleniowe różnią się poziomem adaptacji technologii do zdalnej edukacji. Niektóre z nich radzą sobie z tym zagadnieniem bardzo dobrze, inne są dopiero na początku drogi. Dodatkowo, nie wszystkie organizacje dokonały znaczącej akceleracji w ostatnich 3 latach, co może mieć relacje z różnymi strategiami przyjętymi w reakcji na pandemię Covid-19 i wywołane przez nią zmiany na rynku.
- Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami: Narzędzia cyfrowe używane w edukacji zdalnej nie są w pełni dostosowane do osób ze szczególnymi potrzebami. Narzędzia zmieniają się jednak w dosyć szybkim tempie i choć zmiany te nie rozwiązują wszystkich problemów, to zauważyć też trzeba, że wiele organizacji nie śledzi tych zmian w ogóle, pozostając na straconej pozycji. Przykładem mogą być masowo wdrażane funkcje automatycznej transkrypcji tekstu mówionego podczas warsztatów online i webinarów, które to są dodawane do narzędzi zazwyczaj bez dodatkowych kosztów.
- Różnorodność metod dydaktycznych: Firmy szkoleniowe stosują zróżnicowane metody dydaktyczne w edukacji zdalnej. Przy czym, jest tutaj jeszcze bardzo duże pole do zagospodarowania. Organizacje zatrudniające już teraz doświadczonych metodyków i dydaktyków mają bardzo dobry punkt wyjścia do polepszania jakości swoich usług.
- Rola i funkcje kadry: Role i funkcje personelu w procesie edukacji zdalnej są zróżnicowane i wymagają specjalistycznego przygotowania. Począwszy od roli trenera w której znaczenie mają kompetencje techniczne (i nie da się ich skutecznie pominąć), skończywszy na roli koordynatorów, którzy ze względu na multidyscyplinarny charakter usług zdalnych awansują w zasadzie do roli project managerów.
- Bezpieczeństwo danych: Firmy szkoleniowe nie zawsze zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa danych w edukacji zdalnej. Nie wynika to jednak ze świadomych zaniedbań, ale z braku wiedzy w tym zakresie. Szczególne znaczenie ma fakt, że usługi zdalne często odbywają się w środowisku rozproszonym na kilku dostawców (korzystamy z różnych narzędzi), co w efekcie może prowadzić do niekontrolowanego przepływu danych. Może to być przyczynek do poważnych incydentów w zakresie bezpieczeństwa.
- Ochrona praw autorskich i własności intelektualnej: Firmy szkoleniowe mają różne podejścia do ochrony praw autorskich i innych aspektów własności intelektualnej. W praktyce bardzo wiele zależy od podejść przyjętych w przypadku świadczenia usług stacjonarnych. Organizacje, które już wcześniej zainwestowały czas w opracowanie i wdrożenie adekwatnej polityki, teraz mogą czerpać z tego korzyść, ponieważ jest to przekładalne na usługi online.
- Współpraca i komunikacja online: Narzędzia do współpracy i komunikacji online są kluczowe, ale ich efektywność zależy od umiejętności użytkowników. Wyzwaniem są zatem nie tylko kompetencje trenerów, ale i kompetencje cyfrowe odbiorców usług. Część z nich może być znacząco wykluczona, co jest jednym z zagrożeń cyfryzacji, które trzeba mieć na uwadze.
- Zasoby ludzkie i outsourcing: Firmy szkoleniowe różnią się w podejściu do korzystania z zasobów ludzkich wewnętrznych i do outsourcingu. Włączenie do oferty katalogu usług zaawansowanych technicznie spowodowało konieczność zdobycia nowych kompetencji. Często wykracza to poza zakres tego, do czego organizacja przywykła do tej pory. Jest to jedno z ważniejszych wyzwań, szczególnie dla przedstawicieli średnich firm, którzy na co dzień muszą balansować między sensem biznesowym rozwijania własnego zespołu (duże koszty na start, duże koszty stałe), a outsourcingiem usług (mała opłacalność przy większej skali).
- Eksperymentowanie z formatami edukacyjnymi: Firmy są na różnych etapach eksperymentowania z nowymi formatami edukacyjnymi. Nie ma tutaj znaczących różnic między tym, co obserwujemy na rynku innych produktów i usług, gdzie również występują wcześni adaptatorzy nowych trendów i organizacje, które często (nie bez racji) podchodzą do nowinek sceptycznie.
- Wpływ rozmiaru firmy na adaptację do edukacji zdalnej: Rozmiar firmy wpływa na strategie adaptacji do edukacji zdalnej. Większość decyzji w tym zakresie niesie ze sobą pewne ryzyko destabilizacji firmy i jej oferty. Duże firmy są też oczywiście bardziej bezwładne, choćby ze względu na konieczność bardziej zaawansowanego planowania strategicznego.
- Personalizacja procesu nauczania: Stopień, w jakim edukacja zdalna jest personalizowana, różni się między firmami. Jest to istotne zważywszy na fakt, że personalizacja jest od wielu lat wymienienia w czołówce najważniejszych wyzwań dla rynku learning & development w Polsce i na świecie.
- Wyzwania w zarządzaniu projektem edukacyjnym online: Firmy szkoleniowe napotykają różne wyzwania w zarządzaniu projektami edukacyjnymi online. W większości wypadków też znajdują rozwiązania samodzielnie lub z ograniczoną pomocą z zewnątrz. Oznacza to, że na rynku nie istnieją strategie gotowe do wdrożenia, które byłyby dostrzegane przez firmy jako użyteczne i możliwe do zaimplementowania.
Każdy z tych wniosków może być podstawą do dalszego badania i pogłębionych analiz, aby zrozumieć, jak polskie firmy szkoleniowe radzą sobie z wyzwaniami. Niemniej jednak nam posłużyły przede wszystkim jako element potrzebny do opracowania standardów edukacji zdalnej.
Wnioski z etapu wdrożenia
Pisząc tę książkę przez ponad rok towarzyszyliśmy jednej z największych firm szkoleniowych we wdrażaniu standardów edukacji zdalnej w ramach własnej organizacji. Dało nam to ciekawą perspektywę pozwalającą wyciągnąć wiele wniosków dotyczących praktyki wdrożenia wielu wytycznych, które znajdziesz w książce. Wielkość organizacji, podział zadań, duża liczba projektów stanowią swojego rodzaju soczewkę, w której wyraźniej widać wiele zjawisk, niż w mniejszych firmach. Przedstawiamy wnioski praktyczne z etapu wdrożenia, jednocześnie dziękując firmie Certes Sp. z o.o. za otwartość i możliwość bliskiej współpracy.
- Wdrożenie szablonów do ofert, programów, prezentacji i materiałów szkoleniowych pozwala uzyskać spójność i wysoki poziom estetyczny treści przekazywanych klientowi oraz uczestnikom szkoleń zdalnych, pozwala uniknąć przypadkowości i wrażenia bałaganu.
- Stworzenie biblioteki kilkudziesięciu prezentacji, materiałów i treści szkoleniowych do wykorzystania przez trenerów pozwala uzyskać spójność i uniknąć przypadkowych wyborów czcionek, słabych ilustracji oraz braku spisu treści lub bibliografii i zabezpiecza przed łamaniem praw autorskich.
- Ewaluacja szkolenia dostępna w formie cyfrowej przez kod QR pozwala lepiej przetwarzać dane a umieszczenie kodu w materiałach i komunikacji chroni przez sytuacją, w której trener zapomni udostępnić ankiety.
- Wdrożenie przeprowadzania wszystkich narzędzi diagnostycznych (badanie potrzeb, samoocena, badanie kultury organizacyjnej itp.) w postaci cyfrowej. Pozwala to utrzymać rozsądną z punktu widzenia klienta cenę przy dobrej marży, a także skraca czas prowadzonych badań.
- Prowadzenie rzetelnej analizy (kompetencji, kosztów, ryzyk, zysku) w projektach na podstawie, której zostaje podjęta decyzja o realizacji poszczególnych zadań przez własny zespół (in-house) versus podwykonawca (outsourcing).
- Sprawdzanie nowych trenerów pod kątem umiejętności technicznych oraz możliwości prowadzenia zajęć online, co pozwala łatwiej zarządzać jakością projektów edukacji zdalnej lub blended learning. Uznanie praktyki w prowadzeniu zajęć online jako kryterium oceny kandydata na trenera.
- Rozwijanie trenerów w kompetencjach stosowania różnych narzędzi (np. sztucznej inteligencji) w szkoleniach. Pomóc może dzielenie się dobrymi praktykami i wiedzą praktyczną poprzez wewnętrzne kanały komunikacji – np. MS Teams. Takie dzielenie się wiedzą powinno być otwarte pomiędzy różnymi rolami w organizacji (sprzedawcy, realizatorzy).
- Stworzenie wytycznych technicznych dotyczących nauki zdalnej. Takie wytyczne obejmują informacje dla klientów i uczestników szkoleń (również trenerów), jakiego rodzaju sprzęt i oprogramowanie jest potrzebne do szkolenia.
- Wdrożenie trenerów do procesu poprawnego korzystania z narzędzi informatycznych wspierających dostępność, w tym do włączania transkrypcji na żywo, widoku tłumacza migowego i prezentacji materiałów szkoleniowych.
- Przygotowanie trenerów do uwzględniania specjalnych potrzeb, w tym konieczność opisywania elementów wyświetlanych i komunikowanie się przez narzędzia tekstowe, a nie tylko głosowo.
- Opracowanie procesu wspierania uczestników w korzystaniu z platform przez zapewnienie materiałów instruktażowych dostosowanych do różnych potrzeb.
- W przypadku ważnych nagrań przyjęcie jako standard ich realizację w studiu firmowym, w którym są dobre warunki oświetleniowo akustyczne, odpowiedni sprzęt, obsługa. Można uniknąć w ten sposób słabych technicznie nagrań.
- Połączenie inwestowania w dobre narzędzia, oprogramowanie wspierające uczenie, z wymogiem stosowania go przez trenerów. Dzięki temu trenerzy mogą mieć korzystać z oprogramowania z wszystkimi, również płatnymi funkcjonalnościami.
- Przydzielenie zadań związanych z przygotowaniem linków do webinarów i zajęć zdalnych konkretnym osobom w IT. Dzięki temu jest ktoś, kto ma kontrolę nad wykorzystaniem narzędzi, a Trener ma wsparcie, gdy pojawi się problem w trakcie szkolenia.
- Wpisanie w strategię firmy celu związanego ze stałym rozwojem różnorodnych form edukacji, by być liderem na rynku.
- Prowadzenie audytów oprogramowania, czyli inwentaryzacja licencji pozwala uniknąć problemów wynikających z nielegalnego używania narzędzi wspierających uczenie.
- Sprawdzanie i modyfikowanie umowy z klientami i podwykonawcami (np. trenerami), by dostosować je do realiów prawnych edukacji zdalnej.
- Świadczenie zdalnych usług edukacyjnych wymaga uporządkowania procedur związanych z RODO, cyberbezpieczeństwem oraz przyjęcie dobrych rozwiązań dla typowych dla edukacji zdalnej wyzwań, jak na przykład rejestrowanie wizerunku lub dokumentowanie obecności na zdalnych warsztatach.