Standard dla Organizacji
Standardy Edukacji Zdalnej dla organizacji podzieliliśmy na sześć perspektyw, o czym była już mowa we wstępie. Teraz pora wyjaśnić dobór tych perspektyw. Odpowiadają one mniej więcej temu z czym możemy się spotkać prowadząc każdą firmę, nie tylko szkoleniową. Pokazuje to pewne uniwersalne cechy działalności w obszarze usług szkoleniowych i usług w ogóle. Z pewnego dystansu rzecz jasna każda firma jest podobna i w podobnie stereotypowy sposób możemy ją postrzegać. Z bliska jednak zaczynają mieć znaczenie nie tylko specyfika prowadzonej działalności, ale i rozmiar, obroty, doświadczenie biznesowe czy oferta. Spróbujmy zatem bardzo szybko przyjrzeć się poszczególnym perspektywom.
- Perspektywa strategiczna odpowiada za najważniejszy prawdopodobnie obszar powadzenia działalności. Nie oznacza to, że może ona zastąpić pozostałe lub że dobra strategia sama w sobie gwarantuje sukces. Strategia jest jednak domeną nadrzędną nad pozostałymi. Decyzje strategiczne będziemy później realizowali w obszarze HR-u, dostępności czy metodyki, a długofalowe skutki dla firmy nie są związane tylko ze skutecznością realizacji strategii, ale i z samą strategią. Są to często decyzje kluczowe jak: wprowadzenie (lub nie) konkretnej usługi zdalnej, która może przynieść nowych klientów, ale i skanibalizować obecne źródła przychodów.
- Perspektywa metodyczna jest charakterystyczna dla branży szkoleniowej. Bez względu na to, jak postrzegamy swoją misję edukacyjną, to zawsze stoi za nią metodyka uczenia, która jest immanentną cechą naszej usługi i często stanowi o jej skuteczności. Edukacja zdalna to nowe możliwości i nowe wyzwania. Możemy uczyć na wiele sposobów i stosując wiele form i narzędzi, które nie są używane w edukacji tradycyjnej. Musimy też sprostać innym wyzwaniom typowym dla edukacji zdalnej.
- Perspektywa zarządzania zasobami ludzkimi może się wydawać mało związana ze specyfiką organizacji szkoleniowych, ale praktyka pokazuje co innego. Często postrzegamy HR jako dziedzinę charakterystyczną dla korporacji, gdzie wyspecjalizowane działy dbają o setki czy tysiące pracowników. Czy jednoosobowa firma szkoleniowa może mówić w ogóle o zarządzaniu zasobami ludzkimi? Cóż, usługi zdalne charakteryzują się dużym poziomem specjalizacji i ilością dziedzin, które obejmują. Nie chodzi już tylko o kwestie metodyki czy dydaktyki. Mamy technologię, marketing, bezpieczeństwo, multimedia itd. Niejednokrotnie więc wspieramy się podwykonawcami, a z częścią z nich pracujemy regularnie. Czy to nie jest temat dla HR?
- Perspektywa dostępności to jeden z najważniejszych tematów i do tego bardzo charakterystyczny dla usług rozwojowych, choć niekoniecznie dla nich swoisty. Przez lata dostępność była raczej dodatkowym wymogiem w przetargach lub elementem regulacji prawnych. Dziś wchodzimy w czasy, gdy wszystkie nasze usługi szkoleniowe będą musiały być dostępne dla osób o różnych potrzebach, bez względu na to czy będą to usługi publiczne czy nie. Jednocześnie perspektywa ta wymaga optymalizacji i nowego podejścia choćby do metodyki i projektowania usług, w innym wypadku wymagania dostępności mogą się okazać zbyt ambitne nawet dla dużych i dobrze zorganizowanych firm.
- Perspektywa techniczna staje się bardzo istotna, ponieważ trudno sobie wyobrazić realizację zdalnych usług szkoleniowych bez internetu, odpowiedniego oprogramowania i sprzętu. Obejmuje nie tylko kwestie oprogramowania, które pozwala na sam proces uczenia, ale również sprzęt i oprogramowanie, które pozwalają przygotować treści cyfrowe. W tej perspektywie ważny jest również know-how, czyli umiejętności związane z wykorzystaniem różnych technologii.
- Perspektywa formalno-prawna kryje w sobie bardzo wiele różnych zagadnień. W zasadzie nie ma chyba dziedziny prawa, której nie musielibyśmy chociaż pobieżnie zanalizować tworząc standardy, choć kluczowe wydają się: ochrona danych i własność intelektualna, a także specyfika świadczenia usług drogą elektroniczną.
W naszym odczuciu bez względu na wielkość organizacji podział wyzwania utrzymania jakości przy realizacji usług zdalnych na mniejsze obszary (i dalej standardy, wytyczne), ułatwia systematyczne poradzenie sobie z tym wyzwaniem.